Sunday, June 10, 2012

SAM D'LLYOD DALAM KENANGAN

     Semalam. Pada usia 64 tahun penyanyi tersohor era 70an yang masih kekal popular berdekad dekad kemudiannya iaitu Sam D'llyod telah kembali ke rahmatullah akibat asbab penyakit jantung dan barah paru paru. Innalillahi wainna ilaihiroji'un. Tiap yang hidup pasti merasai mati. Apabila tiba masanya maka kembali lah hamba hamba itu kepada Tuan nya yang Maha Agung.
    Menurut rakan karibnya Richard Kyoto, beliau terkejut bila mengetahui Sam sebenarnya telah lama menderita penyakit kronik yang membawa kepada penemuan ajalnya itu. Selama hayat Sam tidak pernah memperlihatkan  kesedihan dan keluh kesah dengan kesakitan ditanggungnya itu. Bahkan tidak ramai sahabat karib dan sanak saudara yang mengetahuinya. Penderitaan itu di simpan rapi oleh Sam sebagai miliknya peribadi. Itu lah yang menyedihkan Richard sebagai seorang sahabat karib
     Itu lah hebatnya peribadi Sam. Bukan sekadar amat wibawa membawa lagu lagu berirama perlahan dengan amat berkesan dan boleh mengalirkan airmata pendengar seperti lagu lagu Semalam Di Malaya, Cinta Hampa, Mengapa Harus Jumpa, Tak Mungkin, Keagungan Tuhan dan lain lain. 
        Semoga Allah merahmati rohnya dan sekelian kita hamba-hambaNya yang dhoif lagi banyak berbuat dosa. Sesungguhnya belas kasihan dan rahmat Nya meliputi seluruh alam dan hari kiamat. Dan kepada Nya kita pasti akan kembali dan berserah diri.

No comments: