Thursday, November 22, 2012

LAGI TENTANG AES


Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop hari ini berkata polis mengeluarkan sebanyak 27,414,823 saman kepada individu yang dirakam melanggar had laju sejak 1996.
Data berkenaan kemudiannya menjadi modal perbahasan Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang berkata jumlah tersebut menunjukkan kegagalan penggunaan kamera untuk mengelak kemalangan.
Katanya, jumlah kemalangan terus meningkat walaupun polis mengeluarkan jumlah saman tersebut sejak 1996.
Atas alasan tersebut, beliau mempersoalkan mengapa pasukan polis perlu menggunakan kamera berkenaan.
Mahfuz merupakan pemimpin pembangkang yang mengetuai gerakan menentang saman ekor dan juga pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), termasuk penggunaan kamera di kawasan yang banyak berlaku kemalangan.
Fong Poh Kuan (DAP-Batu Gajah) turut membangkitkan sama ada pengguna jalan raya akan dikenakan saman berganda daripada penguatkuasaan AES dan juga daripada kamera polis.

     Membaca isu diatas saya teringat penguatkuasaan beberapa peraturan sebelum ini yang dikatakan bertujuan mengelakkan kemalangan:-

1. Pemakaian tali pingggang keledar dan topi keledar.
2. Pemasangan lampu amaran had laju di atas kepala lori dan treler.
3. Pemasangan kotak hitam pada bas ekpress
4. Pemasangan lampu brek ketiga
5. Penyalaan lampu depan motosikal.
6. Kurikulum baru diperkenalkan dan bakal pemandu dilatih oleh Akademi Memandu khas dengan bayaran 10 kali ganda berbanding dulu.

     Semua ini dan terbaru AES telah dilaksanakan dan jutaan saman telah dikeluarkan terhadap pengguna jalanraya tetapi pesalah terus meningkat dan kemalangan maut semakin menjadi-jadi. Secara tidak cerdik berhujah, dimanakah kesan positif dari perlaksanaan peraturan diatas untuk mengelak atau mengurangkan kemalangan sepertimana sering dilaung-laungkan itu?

         Saya berfikir kenapa tidak :-

1. Mata pelajaran memandu diperkenalkan di peringkat sekolah dan menjadi mata pelajaran wajib lulus atau
2. Semua kenderaan diwajibkan secara teknikal supaya tidak boleh melepasi kelajuan 90KMJ bukan sekadar tulisan di dindingnya sahaja atau..
3. Membina bumper merintang jalanraya atau lebuhraya dengan lebih besar dan lebih banyak jumlahnya di tempat tempat terpilih dan berisiko atau dalam jarak setiap satu kilometer. Pada masa ini bumper telah direntang di kebanyakan taman taman perumahan dan jalan jalan kampung yang dianggap berisiko..atau
laksanakan semuanya sekali. Kalau lah kita hendak menghalang kenderaan bergerak pada kelajuan melebihi 90kmj atau 110 kmj yang dianggap berbahaya.
     Tindakaan menyaman pemecut tidak akan menghalang pengguna khususnya golongan tertentu untuk terus menerus melakukan kesalahan memecut kerana mereka mampu membayar dan sampai bila pun masalah ini tidak akan dapat ditangani dengan sempurna.
     Adapun penguatkuasaan AES untuk pesalah seperti melanggar lampu isyarat, memotong barisan, meletak kenderaan menghalang trafik, menggunakan lampu xenon (menyilaukan pengguna lain), tidak bertimbangrasa di atas jalan, mementing diri diatas jalan, tidak menggunakan signal dengan sempurna dan kelajuan berlebihan misalnya 160kmj keatas di lebuhraya atau 100 kmj ditempat tempat sesak misalnya, memang AMAT WAJAR  dilaksanakan.
     Sebaliknya adalah malang jika di tempat kelajuaan 60kmj pengguna disaman RM300 kerana memandu 72kmj..

No comments: