Tuesday, October 30, 2012

AES DAN KEMALANGAN JALANRAYA

     Cuti Raya Haji 2012 menyebabkan cuti hujung minggu bertambah menjadi tiga hari. Seperti jangkaan, semua lebuhraya dan jalanraya utama keluar daripada KL melimpah dengan kenderaan pada hari Khamis dan berulang kembali pada petang Ahad untuk masuk balik ke KL apabila publik kembali dari bercuti dikampung masing masing.
     Pada petang Ahad itu juga, saya terpaksa menghantar anak balik ke asrama di Alor Gajah . Sebaik keluar dari exit Tol Nilai pada jam 5 petang, saya lihat limpahan kenderaan bertaliarus di kedua dua hala lebuhraya PLUS tapi masih bergerak perlahan. Kira kira 3 kilometer mendekati R&R Seremban, trafik mula jem. Sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam pergerakan keluar KL pada petang hari minggu. Manakala trafik dari arah Seremban memasuki KL nampaknya masih boleh bergerak walaupun lembab.
      Kira kira setengah jam berbaris, rupa rupanya terdapat tiga buah kereta tersadai ditengah lebuhraya apabila saling menyondol belakang. Sesudah melepasinya trafik lega sedikit tetapi dalam jarak beberapa meter selepas itu jem semula. Pulak dah. Apa hal sebenarnya. Mau tidak mau terpaksa ikut la barisan. Sampai dekat depan R&R Seremban baru persoalan terjawab. Ada satu kemalangan dasyat kat situ. Sebuah Iswara remuk hancai. Sebuah Lavina terkedang dalam longkang. Bomba, Polis semua ada. Bermula dari titik ini, baru lah trafik lancar selancarnya menuju Alor Gajah dan Selatan. Sebaliknya dari arah Selatan nak masuk KL trafik jem teruk mungkin sampai di Ayer Keroh kerana ketika exit di Tol Alor Gajah , tiada tanda tanda trafik clear dari arah sana. Rupa rupanya pengguna memperlahankan kereta masing masing kerana nak tengok kemalangan sahaja dan ia mampu menjana jem sejauh 50 KM atau mungkin lebih. Menurut kawan saya yang keluar dari Remabu jam 6 petang, ia tiba di Bangi pukul 12 tenghah malam. Perjalanan biasa hanya memakan masa 45 minit sahaja.
        Lalu apa kaitannya dengan AES?. Kabarnya AES dipasang untuk mengelak kemalangan. Punca kemalangan dikatakan oleh sebab kelajuan melebih 110KMJ ( sebab apabila kelajuan melebih had itu flash akan menyinar untuk saman perlu dibayar). Secara asasnya begitulah dan ramai pihak mempertikaikannya. 
     Apakah pihak pihak berkuasa telah membuat kajian terperinci? Apakah kaedah atau method kajiaan atau penyelidikan yang mereka buat?. Apakah mereka tidak pernah memandu di semua Lebuhraya dan Jalanraya di negara kita ini untuk mengalami situasi dan mencari risiko kemalangan dengan lebih realistik.Dengan lebih praktikal!. 
       Dari pengalaman saya di atas, kemalangan pertama melanggar belakang berlaku sebab kereta berbaris bukan sebab kelajuan. Kemalangan ngeri pulak berlaku di tempat yang tidak tersenari dalam lokasi AES pun. Dan oleh kerana pengguna memperlahankan kereta untuk melihat kemalanangan ia telah memyebabkan kesesakan sejauh lebih 50 KM dari arah bertentangan. Ada pendapat menyatakan kesesakan trafik pada musim raya Haji tahun ini disebabkan faktor yang disumbangkan oleh takutnya pengguna kepada AES.
       Saya teringat semasa di Jerman. Negara pencipta jentera jalanraya berprestasi tinggi seperti Mercedes, BMW, Audi, VW dan Porche. Lebuhraya negara mereka menghadkan kelajuan minima 110kmj. Ertinya bila berada di atas lebuhraya setiap kenderaan tidak boleh kurang dari 110kmj. Ketika saya dalam kelajuan 170kmj masih ada yang memintas melecup pergi..bayangkan. Sebab itu agaknya lebuhraya mereka tiada masalah jem. Dan yang paling penting negara Jerman tidak tersenarai sebagai negara pemegang rekod kadar kemalangan jalan raya tertinggi di dunia seperti kita. Jadi, kelajuan bukan lah faktor hakiki kemalangan seperti di gembar gemborkan.
       Selepas menghantar anak di asrama saya lihat lebuhraya masih jem. Saya dicide mengikut jalan lama. Tetapi belum pun sampai di simpang Tampin - Kota dari arah Alor Gajah, jalan sudah sesak. Saya ingat mungkin sebab gate keretaapi tetapi bila melepasinya dan tiba di simpang tiga itu trafik dari Tampin menghala Seremban beku berbaris. Saya membuat u turn dan balik ke Alor Gajah.
      Selepas Maghrib, saya mengambil jalan Brisu - Lubok China - Linggi - Port Dickson dan Sepang. Jalan kampung kelas tiga. Memang sunyi dan berliku. Berlopak dan beralun. Melalui perkampungan dan ladang sawit. Kalau nasib tidak baik lembu ada tidur di atas jalan. Perjalanan memang mencabar apatah lagi pada waktu malam. Beberapa kali roda berdentum kerana terjun lopak. Di satu sselekoh saya terbabas kerana jalan sedang di baiki dan tiada tanda arah yang boleh dibuat panduan. Agaknya sebab itu pengguna lebih rela menggunakan PLUS walaupun terpaksa sesak dalam jem berbatu batu untuk tempoh berjam jam pulak. Mujur juga kenderaan powil Isuzu Trooper saya direkabentuk untuk laluan lasak begitu. Dalam keadaan begini nampaknya berbaloi.
      Pada hemat saya, peruntukan RM717 juta untuk AES iitu lebih baik digunakan untuk nmenaiktaraf jalann kampung supaya menjadi lebih sempurna jika pihak berkuasa mahu mengelakkkan kesesakan dan memberi pilihan kepada rakyat. Jika tidak ianya seolah olah melukah di air keroh walaupun sebenarnya mungkin tiada niat begitu.
      Faktor utama kemalangan ialah skill pemandu dan sikap mereka di atas jalan yang mementing diri sendiri. Kelajuan hanya lah faktor sampingan.

No comments: