Monday, January 7, 2013

MEMBUKA JENDELA 2013

     Salam 2013. Musim hujan berlarutan seperti biasa oleh perubahan monsun dari Barat Daya kepada Timur Laut. Seperti biasa bah akan melanda di negeri negeri pantai timur. Negeri Negeri pantai Barat pulak mengalami hujan berpanjangan walaupun tidak sampai menyebabkan bah. Selalunya begitu lah peredaran musim.
        Tetapi di jendela 2013 ia agak memeranjatkan. Musim bah berulang ulang. Gelombang satu dan dua dan mungkin akan ada tiga atau empat. Ia juga mengambil masa lebih lama untuk surut seperti sediakala. Di sekitar Lembah Kelang pula berlaku runtuhan tanah dan limpahan selut mengambus dan melimpahi rumah rumah dan kenderaan. Juga ia bukan perkara baru berlaku. Apa yang baru ia semakin kerap dan melibatkan semakin banyak kawasan dan harta benda. 
      Fenomena ini memberi amaran yang jelas kepada kita supaya segera berhenti menjadi rakus dan angkuh.  Peraturan alam semula jadi di cipta Allah telah cukup sempurna dan kita tidak perlu mengubahsuai apa apa pun untuk memenuhi nafsu serakah kita. Di jadikanNYA gunung ganang, sungai sungai, paya dan lembah masing masing mempunyai peranan dan fungsi untuk alam dan semua kehidupan. Kita yang berasa sangat bijak kerana menguasai ilmu kejuruteraan sebenarnya lebih dungu dari seekor kaldai kerana tindakan kita yang kononnya bijak itu akan memusnahkan masa depan bumi ini.  Lambat laun. Perubahan sedang berlaku. 
     Pihak berkuasa yang sayangkan rakyatnya dan mengutamakan mereka wajib segera bertindak. Aktiviti menggondol kan bukit bukau atas apa sekalipun maksud pembangunan hendaklah diharamkan samasekali. Termasuk juga tebus guna atau penimbusan tanah tanah paya untuk apa jugak projek. Pengaliran sungai sungai harus di biar mengikut resamnya. Tidak perlu di tebuk dan di pintas mengikut kemahuan fikiran kita. Tidak juga perlu di bersehkan tumbuh tumbuhan atau tebing tebing sungai. Setiap tumbuhan dan keadaaan semula jadi sungai berperanan dalam menguruskan aliran air secara semula jadi. 
      Siapa kah kita untuk merasa lebih bijak mentadbir alam ini dengan mengubah apa yang telah di jadikan oleh Pemiliknya? Sayangi lah alam semula jadi. Sebagai rakyat yang tiada berupaya, apa yang boleh di lakukan ialah berhenti lah menyokong sesiapa saja yang menjadi pemerintah yang memandang rendah isu ini dan tidak mahu menghargai alam semulajadi.
       Kita telah kehilangan banyak khazanah alam dan proses kehilangan itu terus berlaku. Berapa lah harga kemajuan untuk dinilaikan berbanding anugerah alam ini ?

No comments: