Tuesday, August 27, 2013

SALAM MERDEKA 2013 - PATRIOTISME DAN BENDERA

     Ogos adalah bulan merdeka bagi negara Malaysia tercinta. Kemuncaknya ialah pada 31 hari bulan. Tidak lama lagi. Kira kira dalam dua tiga hari sahaja. 
     Lama dahulu masa saya masih kanak kanak sambutan kemerdekaan di rai ala kadar sahaja. Tiada pesta pesta rasmi yang ghairah dan meriah. Bahkan Dataran Merdeka pun belum ujud lagi dan semua acara sambutan yang amat sederhana di lakukan di Stadium Merdeka dan di hadapan Bangunan Sultan Abd Samad. Ia nya berlansung berbelas bahkan berpuluh tahun lama nya dalam tempuh 56 tahun itu.
     Tidak lama selepas itu sekumpulan pemandu lori memulakan agenda mengibar bendera Malaysia di kenderaan mereka menjelang hari kemerdekaan. Fenomena ini mencetuskan inisiatif kepada pemerintah lalu menjadikannya satu agenda rasmi. Pengibaran bendera digalakan keatas kenderaan peribadi dan premis premis semua pihak samada awam dan swasta. Namun ia tidak bertahan lama. Situasi politik semasa kemudian memadamkan kemeriahan itu. 
     Tahun ini 2013 kesuraman sangat amat terasa. Sampai memaksa pemerintah mahu menggunakan undang undang untuk memaksa semua rakyat jelata mengibarkan bendera dengan apa cara sekali pun. Persoalannya apakah wajar sehingga perlu menggubal undang undang untuk acara mengibar bendera? 
Apakah mengibar bendera setahun sekali sudah cukup membuktikan patriotisme dan jati diri Malaysia? 
Apakah mereka yang tidak mengibar bendera akaan didakwa di mahkamah dan jika sabit kesalahan boleh di hukum penjara?
     Patriotisme berkait rapat dengan semangat dan jati diri yang membentuk peribadi seseorang. Seseorang yang tegar patriotik ia akan mengamal dan sentiasa menghargai bangsa dan negara nya dalam semua sektor dan dalam apa jugak keadaan berpandukan perlembagaan yang telah ditanam dan sentiasa di pelihara dengan subur dalam jiwa dan hati nurani mereka. 
     Umpamanya..jika benar benar patriotik kita akan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa komunikasi harian. Kita akan menggunakan elemen elemen kebangsaan dalam apa jugak senario sosio budaya dalam kehidupan harian. Contohnya senibina bangunan, penjenamaan tempat dan bangunan atau jabatan kerajaan dan swasta. Kurikulum pendidikan dan bahkan penciptaan teknologi baru pun semuanya wajib berasaskan elemen elemen tempatan atau kebangsaan.Jadikan satu pemikiran dan rutin hidup sehingga dunia mengenal kita kerana jati diri kita. 
     Tidak ada gunanya kita mengibar bendera sepanjang tahun tetapi pemikiran, gaya hidup dan jati diri kita tidak patriotik. Pemimpin kita berucap tidak menggunakan bahasa kebangsaaan. Mereka menamakan bangunan, jalan dan jabatan jabatan kerajaan tidak dengan nama berciri kebangsaan. Mereka mengamalkan sistem perniagaan tidak mesra kebangsaan. Mereka merayakan kebudayaan pun bercampur aduk antara ciri ciri kebangsaan dengan adaptasi budaya orang lain. Mereka berpakaian. Mereka membina bangunan dan banyak lagi kalau nak sebut. Semuanya tersasar jauh dari elemen elemen kebangsaan yang merupaka resipi patriotisme sesebuah negara atau satu bangsa.
    Tut tut kita dengan mudah melaungkan dan mahu melebel mereka yang tidak mengibar bendera pada bulan Ogos setiap tahun  sebagai tidak patriotik dan mahu mengenakan tindakan undang undang keatas mereka ! 
Apakah ini wajar, bijak dan adil ? 

No comments: