Tuesday, August 24, 2010

TINTA RAMADHAN

Awal Ramadhan rahmat. Pertengahan keampunan. Penghujungnya perlepasan.
Di pertengahan ada Nuzul Quran.Di hujung menanti Lailatul Qadr. Dua perkara paling istimewa yang hanya ada dalam bulan Ramadhan. Fadhilatnya, tiada nilai seisi dunia ini.
Malangnya menjelang pertengahan, bukan saja masjid bertambah lengang tetapi malam malam nya mula riuh dengan letupan mercun dan dentuman meriam buluh atau kabad. Berita kecederaan putus jari bahkan tragedi lebih ngeri sehingga membawa maut terus terjadi. Siapakah yang bertanggung jawab dalam budaya main mercun ini? Kanak kanak atau ibubapa?
Di sebalik sana pintu pula, ramai yang kena tangkap sebab tidak berpuasa. Tetapi lebih dasyat dari itu, ditangkap berzina dan berkhalwat di siang hari atau pun menyembelih isteri, anak sendiri dan melempar bayi sendiri dalam tong sampah.
Kita tidak usah heran dengan kes ringan di bazar bazar Ramadhan dan hotel hotel dimana agenda agenda berbelanja dan majlis meraikan sempena berbagai acara untuk berbuka tanpa mengambil kira sumber dan status makanan yang hendak di makan.
Fenomena ini dah jadi lumrah dalam masyarakat moden yang kita dakwa bertamaddun dan beriilmu.
Allah menjadikan manusia semulia mulia makhluk dimuka bumi. Tetapi bila manusia sudah hilang kemanusiaan, maka mereka lebih hina dari binatang, jin dan syaitan.
Di zaman Jahiliah, orang orang Arab sebelum Islam dikatakan kejam kerana menanam bayi perempuan mereka hidup hidup. Mereka bergaduh sesama sendiri. Kaum wanita seperti barang dagangan. Penindasan menjadi norma norma hidup pada masa itu. Kita dengan bangga menuduh betapa zalim dan hina nya masyarakat Arab Jahiliah.
Benar. Tetapi hakikatnya kita lebih teruk dari itu. Kita bukan takat jahil bahkan Jahil Murakab. Orang Arab Jahiliah hanya membunuh bayi perempuan sahaja dan ditanam elok walaupun hidup-hidup. Sedangkan zaman kita bayi tanpa kira jantina dicampak dalam mangkuk tandas, tong sampah, dalam parit atau ditinggal tepi jalan bagi anjing makan seperti mambuang sampah. Tidak kah itu lebih dasyat? Orang Arab jahiliah memperhambakan wanita dengan memiliki sedang zaman kita wanita dikongsi bersama seperti bekerumun makan sebiji durian.
Salah faham dan penyelewengan syariat agama semakin menjadi jadi, tidak kira dalam masalah fikh atau aqidah, nampaknya ia menjadi suatu kebiasaaan masyarakat. Ambil saja contoh bab aurat wanita kerana kesalahan ini sangat biasa. Makna tutup aurat mengikut syariat bukan sekadar pakai tudung. Dia ada tiga spesifikasi utama. Pertama, menutup seluruh anggota badan. Kedua, tidak jarang. Tiga, tidak ketat. Kalau tutup litup tapi jarang, tidak aci. Kalau litup dan kain tebal hitam legam tapi ketat merenen pun tidak aci. Kalau tebal dan longgak gelebeh tapi terbuka tang mana mana, jugak tidak aci.
Kita kini sedang berada di satu zaman yang lebih hebat dari zaman jahiliah. Atas nama tamaddun dan kemodenan serta peraturan hidup yang diasaskan oleh musuh musuh Islam, semua kezaliman, penindasan, kekejaman dan kemaksiatan di sadur menjadi halal lalu dimuliakan semulianya.
Pelihara lah sumber makanan anda kerana disana lah terdapat syubhat paling dasyat dan besar. Mohon perlindungan dengan Allah dari semua petaka dan tipu daya syaitan. Mudah mudahan melorong oleh Allah akan kita semua ke jalan yang di redhaiNya dunia dan akhirat.

No comments: