Tuesday, August 10, 2010

RAMADHAN ALMUBARAK

Telah datang bulan paling mulia dari semua bulan di sisi Allah. Umpama mulianya hari Jumaat ke atas sekelian hari. Mulianya Nabi Muhammad SAW ke atas sekelian pari Nabi dan Rasul. Demikian makamnya Ramadhan bagi umat Islam.
Dalam bulan ini Alqur'an di turunkan. Kitab suci yang bukan saja mukjizat tetapi menjadi panduan hidup yang lengkap bagi setiap manusia Muslim. Dalam bulan ini ditutup oleh Allah akan semua pintu neraka serapat rapatnya. Ditambat akan Iblis dan syaitan. Lalu di buka pintu syurga seluas luasnya. Di lipatganda akan ganjaran pahala serta rahmatNya kepada umat Islam yang berbuat kebajikan dengan ikhlas kerana dan kepada Allah azza wa jalla.
Para ulamak dan salaf soleh telah menggariskan amalan amalan sunat yang boleh dilakukan sepanjang bulan ini dalam mendekatkan diri kepada Allah. Antaranya ialah solat sunat Teraweh.
Solat sunat yang hanya boleh dilakukan dalam bulan Ramadhan sahaja. Solat sunat yang dulu dulu dilakukan 20 rakaat tetapi kini tinggal 8 sahaja. Jumhur ulamak salafus salaf mengatakan tidak dinamakan solat teraweh melainkan 20 rakaat yang dilakukan dalam bulan Ramadhan. Dan ini telah diamalkan semenjak zaman khulafa Al Rashidin bermula semasa pemerentahan Saidina Umar Al Khatab r.a. Ada pendapat yang mengatakan Nabi cuma buat 8 sahaja dan itu yang menjadi ikutan masa kini. Tetapi sebenarnya Nabi berbuat 8 rakaat di Masjid dan menggenapkannya 20 di rumah baginda. Itu lah sebabnya sahabat kanan baginda Saidina Umar berani melakukan 20 rakaat dan terus menjadi ikutan salaf soleh, para ulamak dan umat sebelum ini sehingga lah datang zaman kita yang penuh celaru ini..zaman akhir zaman.
Telah datang pendapat pendapat baru yang melondeh akan sunnah sunnah Rasulullah SAW atas alasan alasan perbuatan bidaah dan syirik. Pembaruan pembaruan ini konon bersandar kepada nas yang mengatakan bahawa agama itu mudah dan perlu dipermudahkan. Bukan susah lagi menyusahkan. Memang benar ada nas tersebut tetapi tafsiran nya harus dilihat dari aspek lebih teliti dan mendalam, bukan terjemahan lansung kerana bahasa AlQur'an adalah bahasa sastera yang sangat tinggi nilainya dan berhajat kepada tafsiran oleh mereka yang benar benar pakar.
Telah menjadi kebiasaan dan kebanggaan mana mana masjid dan surau mengimpot para hafiz mengimamkan solat sunat Teraweh dengan tujuan mengkhatamkan AlQuran dalam bacaan solat sepanjang Ramadhan. Tujuannya nampak baik tetapi kita telah tinggalkan sunat solat berjamaah. Dalam solat berjamaah di tuntut mengambil kira kepentingan dan maslahah makmum kerana di kalangan mereka ada yang uzur, tua dan menanggung kesulitan kesulitan lain. Perkara ini telah difikirkan oleh ulamak silam dan mereka telah menggariskan amalan sesuai dengan kemampuan masyarakat sekeliling dan syariat. Sebab itu lah amalan beragama waktu dulu terasa manis dan tenang. Ini terserlah dari perlakuan dan struktur masyarakat yang tidak parah masalah moralnya seperti mana sekarang ini.
Nabi telah berkata " bermula Islam dalam keadaan dagang dan ia akan kembali dagang". Sabda baginda lagi " umat ku pada akhir zaman umpama bueh, ramai tetapi tidak kuat dan berpecah belah".
Kita dapat lihat sekarang dengan jelas apa yang dimaksudkan oleh baginda. Pada permulaan solat teraweh, penuh masjid tetapi selepas 8 rakaat, dari 40 saf tinggal 2 saf sahaja. Bayangkan. Kita lihat juga ramai pergi kemasjid tetapi tidak ada beza macam pergi pasar malam atau bazar Ramadhan. Sedikit sangat yang menghargai dan menghormati tuntutan berpakaian ketika beribadat khusus menghadap Allah. Suatu sunat yang dengan jelas dan nyata dilondehkan oleh kita sewenang wenangnya.
Saya merindui suasana solat Teraweh seperti dulu dulu yang pengisiannya cukup teratur dan serba sederhana. Sesuai untuk semua golongan jamaah. Tetapi nampaknya sangat sukar di temui dalam zaman teknologi ini. Amalan ibadat pun turut menerima akibat pengubahsuaian, tidak terhad kepada jentera dan mesin mesin kegunaan harian sahaja. Subhanallah.

2 comments:

Anonymous said...

“Tiada menjadi salah untuk menambah lebih dari sebelas kerana Nabi s.a.w tidak pernah menghadkannya sedikit pun. Bahkan apabila ditanya tentang solat malam baginda menyebut: “Dua rakaat, dua rakaat (secara dua rakaat setiap solat), jika seseorang kamu bimbang masuk waktu subuh, maka solatlah satu rakaat sebagai witir kepada apa yang telah dia solat sebelum” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Dalam hadis ini baginda tidak menghadkan sebelas atau selainnya. Ini menunjukkan ada keluasan dalam solat malam pada Bulan Ramadan atau selainnya”. (Fatawa al-Lajnah al-Daimah, 7/195, Riyadh: Riasah Idarah al-Buhuth).

ibnusaman aljalawi - pemikiran seorang jelata said...

ulamak berselisih pendapat dalam hal ini..tapi saya cenderung kepada hujjah bahawa solat teraweh ialah 20 rakaat..kerana..apa yang dihujahkah diatas ialah solat malam..solat malam ini boleh dilakukan bila bila masa malam sepanjang tahun..tetapi teraweh ini khususiah pada bulan ramadhan sahaja. Ia juga satu solat sunat yang diituntut dibuat secara berjamaah. 20 rakaat ini dibuat secara rasmi oleh saidina umar r.a. Sebelum itu nabi buat 11 rakaat tetapi baginda menyambung menjadi 20 di rumah.