Saturday, August 28, 2010

NATIJAH

Lazimnya, setiap sesuatu apa pun yang kita buat pasti akan ada kesannya atau orang Arab kata natijah. Kalau makan, akan kenyang. Kalau mandi, akan basah. Kalau bakar, akan hangus. Begitulah seterusnya.
Sabit dengan itu teringat saya khutbah khatib pada suatu Jumaat terkini. Beliau memetik fakta dari kajian dan soalselidik satu pasukan penyelidik sebuah universiti di Lembah Kelang mengenai masalah sosial umat Islam berbangsa Melayu. Responden sasaran adalah golongan remaja berusia 13 hingga 21 tahun. Lingkungan geografi meliputi Lembah Kelang SAHAJA.
Menurut hasil kajian tersebut dari 400 responden, 300 daripadanya mengaku dengan bangga tanpa takut atau rasa berdosa atau rasa nak bertobat diatas keterlibatan mereka dalam hubungan seksual. Ini secara suka dan rela merelai. Belum lagi kes paksa dan pedaya.
Dalam satu tazkirah pulak seorang penceramah menyatakan fakta dari pihak berkuasa menyebut bahawa setiap 47 minit, lahir seorang bayi status tidak jelas di negara Malaysia tercinta ini. Bermakna dalam 24 jam lebih kurang ada 30 orang dharab 7 sama juga 210 orang seminggu dharab 4 samajuga 840 sebulan dharab 12 samajuga 10,080 orang setahun. Kali 10 tahun bermakna dok ada 10,886,400 juta orang rakyat Malaysia pada tahun 2020 yang hilang salasilah atau status keturunan mereka tidak jelas. Wa na'uzubillah minzalik.
Senario ini berlaku tidak dengan sendiri tetapi hasil atau natijah dari banyak faktor khususnya Sistem Sosial. Iklim ekonomi. Dasar politik. Kecenderungan melencung dari landasan sebenar semakin menjadi atas desakan materialisme dan kerakusan nafsu. Kemanusiaan semakin terlondeh bukan lagi pada paras lutut, tapi dah sampai kat buku lali dan kita masih lagi tidak merasa malu dengan aurat terdedah, apa lagi merasa bersalah atau berdosa.
Apa yang paling ditakuti ialah senario ini jika terbiar dan berlanjutan, ia juga pasti membawa natijah lain yang lebih dasat..jika telah sampai murka Allah azza Wa Jalla..siapa pun tak dapat nak bayangkan sebagaimana nasib yang menerima umat umat engkar dan angkuh dalam sejarah peradaban manusia. Kisah kisah balasan tersebut bukan epik Ramayana atau cerita penglipur Lara dalam sastera Melayu tetapi sumbernya dari AlQur'an dan Hadith yang purity nya 100% sohih.
Ini lah makna kemerdekaan sebenar dan pejuangan mempertahankannya. Membebaskan minda dari segala pemikiran sekular dan materialisme yang menghancurkan kemanusiaan serta peradaban mereka.
Patriotisme melampaui pembungkusan bonet kereta dengan bendera. Melampaui lolongan lolongan di pentas pentas pesta kemerdekaan. Itu perlakuan minda kelas tiga puluh. Kerana semua itu sapa pun boleh dan seronok menghayatinya tetapi memahami kebebasan hakiki dan memperjuang yang haq, sedikit benar yang mengerti dan berani kerana sifatnya sukar dan menguji.

1 comment:

abuaizat said...

Renunglah sabda Nabi SAW :
Maksudnya : “Pasti kamu akan mengikut acara-acara orang-orang yang terdahulu dari kamu , sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta , sehinggakan sekiranya mereka masuk ke dalam lubang biawak sekalipun , pasti kamu akan tertarik mengikut mereka itu . Para Sahabat bertanya : Wahai Rasulullah (yang engkau maksudkan itu) adakah Yahudi dan Nasara . Baginda bersabda : maka siapa lagi (kalau bukan mereka itu)”

Perhatikan firman Allah SWT di dalam Surah al-Baqarah ayat 120.

Catatan:
1.Maaf, saya tidak pasti status kesahihan hadith di atas.
Wallahu'alam.