Friday, March 6, 2009

Cari Kawan Lama Bahagian Dua (Sek.Men. Jitra, Kedah)

Sekolah Menengah Jitra atau SMJ la ni disebut Sek. Men. Keb. Jitra. SMJ terletak setengah kilometer dari pusat bandar pekan Jitra lama, tetapi la ni lokasi tersebut menjadi Jitra Sentral. SMK Jitra rated sebagai sekolah terbilang daerah Kubang Pasu, tidak lagi seperti 30 tahun dulu. Disekelilingnya tumbuh taman-taman perumahan dan deretan kedai-kedai serta super market, melenyapkan terus tanah bendang dan perkampungan pondok pak leh arah ke timur.

Saya masuk sekolah ini pada tahun 1971 dalam tingkatan satu aliran Melayu dan keluar selepas habis tingkatan lima 1975. Dulu ada dua aliran bahasa pengantar iaitu Melayu dan Inggeris. Batch kami terdapat lima kelas semuanya yang diatur mengikut abjad A B C D dan E. Saya masuk kelas Tingkatan 1C , 2A, 3A, 4A dan keluar dalam Tingkatan 5B 1975. Saya bukan lah pelajar cemerlang. Takat cukup makan saja.
Ramai diantara kami berpisah selepas tingkatan 3 (SRP).

Kawan-kawan saya disini antara lain ialah Fadil Man, Ismail Taib, Rashidi, Saad Shaari, Hashim Ismail, Abd Halim, Johari baharom, Che Man Hamid, Che Omar, Che Azmi Bidin, Mohd Tamin Shaari, Muhamad Abd Rahim, Pak Din, Norsaid Yusuf Honda CB100, Mazli Ahmad, Zambri Ahmad,Mohd Nor Ahmad, Aliyah Ramli, Basharah Husin, Noran, Sufiah, Muhammad Ali, Ismail Ibrahim, Ahmad Munir Yusof, Che Piah Abu, Azamuddin Hj. Ahmad, Loh Kim Hua, Seroja Dewi,Ahmad Zambri Ulu Langat, Anand dan dua lagi budak Siam yang saya dah lupa nama mereka. Dua orang telah kemabali kerahmatullah iaitu arwah Nasir Panjang dan arwah Nasir Gemuk - al fatihah.

Cikgu yang paling diingati ialah Wan Bin Binti kamarudin, Cikgu Wahab dan Cikgu Jaafar.

Rakan-rakan lain yang tidak tersebut nama mereka disini jika terbaca nota ini dan tersabit dalamnya mohon hubungi saya.

No comments: