Thursday, January 21, 2010

TELADANI RAKYAT KELANTAN




Dalam trip saya ke Rantau Panjang untuk pertama kalinya, saya teruja dengan sebuah masjid di pinggir jalan sebelum tiba ke pekan glamour ini. Namanya Masjid Beijing. Tegaknya gagah dengan rekabentuk budaya dan kesenian China. Siap dengan gerbangnya sekali.


Tentu ada sejarah dan cerita tersendiri mengenai masjid ini. Khabarnya ia adalah sebahagian sumbangan kaum minoriti China Kelantan yang majoritinya beragama Islam di mukim tersebut. Barangkali boleh dijadikan simbol perpaduan kaum dan toleransi beragama dalam sebuah masyarakat majmuk seperti Malaysia.

2 comments:

Jamaludin Abu Bakar said...

Aku dok kelantan dkt 2 tahun tak perasan pulak ada masjid tu dan pekan rantau panjang pun sampai dah naik perahu saja pi golok.mungkin baru dibuat kot.aku dok sana thn 83 sampai 85.dapat mesin buat ujian pun canggih dari tempat lain.banyak jugak duit depa sedekah nak buat masjid tu noo

cbazmi said...

Salam Mat,

Aku pun pernah kerja kat Kelantan duk kat Balai Polis Cabang Empat . Duk sana sana 3 bulan saja tugas khas masa Mageran diistihar kat sana.

Seronok kerja kat sana.

Tq