Sunday, November 15, 2009

Benarkah cinta itu buta.

Hari minggu lepas saya pergi pasar basah. Jumpa jiran lama. Dengar cerita baru.
Anak teruna nya umur 17 tahun nak ambil SPM telah berenti mangaji. Berkahwin dengan seorang gadis , pegawai awam yang baru graduate ( tentunya dalam umur 24 atau 25 tahun). Ayahanda gadis itu tidak restu dan tak mau walikan nikah. Bondanya sigadis bawa pasangan tersebut dan nikahkan mereka di Siam. Yang penin kepala jiran saya tu.
Teringat saya kepada beberapa pasangan kekawan saya yang digelar belangkas kampus. Ada yang kawin semasa dalam pengajian. Tetapi hanya satu atau dua saja pasangan dari mereka yang masih kekal. Yang lainnya terbarai kerana jatuh hati kepada rakan sekerja.
Ini kah yang dikatakan cinta? Buta, celik, sejati, monyet dan macam-macam lagi. Apakah perkahwinan itu ikatannya? Ataukah perceraian itu uraiannya? Kerana salah seorang rakan saya itu, didepannya tidak boleh sebut nama bekas isterinya itu. Pantang! Seorang lagi pulak menyaman isterinya RM140K dan kes sedang bersidang di mahkamah. Yang menjadi mangsa ialah anak-anak yang memerlukan kasihsayang dan bimbingan keduanya. Mereka membesar tanpa salah satu tempat bermanja atau dengan kedua-duanya tetapi tempang.
Semua orang pernah jatuh cinta. Separuh merana dan separuh bahagia. Bahana cinta ni macam-macam diperkatakan orang. Suci dalam debu. Mimpi sedih. Korban percintaan dsb. Amy Mastura bertanya berapa harganya cinta jika ia boleh di beli. P. Ramlee menggambarkan orang boleh jadi buta kerna cinta. Tiada batasan darah keturunan dan darjat. Antara penarik beca dengan kerabat. Ada yang tidak boleh idup tanpa cinta dan ada yang hidup mewah dengan cinta. Ada pulak yang terus-terusan hidup memburu cinta.
Namun yang paling selamat diantara semua cinta itu ialah cinta kepada yang Esa berserta para kekasihNya. Cinta kepada keluarga, bangsa dan negara. Nescaya kita tidak kecewa.

1 comment:

kamal said...

Betui la mat..cinta pada ALLAH yng paling selamat dunia akhirat..tapi mat bila umur dah 50++ rasa nak bercinta pulak..macamana...