Wednesday, November 25, 2009

Musim Hujung Tahun

Sedar tidak sedar pantas sungguh masa berlalu. Setahun bagaikan sekelip mata memandang. Kini kita sudah sampai ke penghujung tahun. 2009 bakal pergi meninggalkan kita tidak lama lagi.
Seperti selalunya, pada setiap hujung tahun, ada banyak perkara untuk dilakukan dan dikenangi. Bermula bulan November, berlaku perubahan iklim. Angin Monsun Timur laut mula bertiup membawa hujan lebat berpanjangan di pantai timur menyebabkan negeri-negeri disana mengalami bah besar. Peristiwa bah mungkin bencana tetapi kepada penduduk setempat ia perkara biasa dan detik yang ditunggu.
Di wilayah utara pantai barat pula, dengan kedatangan monsun Timur laut, mereka bakal menghadapi musim kering yang hangat dengan angin menderu-deru siang malam. Ia sesungguhnya musim penuh sentimen dan nostalgik. Pola musim seperti ini tidak terdapt di negeri-negeri sebelah selatan.
Hujung tahun memang dinanti oleh semua. Pelajar semua peringkat pengajiaan. Bakal pengantin. Pekerja kerajaan dan swasta. Ahli perniagaan. Bahkan sapa sapa pun yang tak dak kena mengena dengan semua tu. Cukup dengan tumpang semangkuk, maka semua pakat pakat tunggu hujung tahun.
Sebab itu kita dapati ujudnya agenda agenda seperti LIMA, Pesta Pulau Pinang, kenduri kawin, expo tu expo ni, promosi tu promosi ni etc etc.
Saya akan balik Kedah beberapa hari kerana meraikan kenduri kakak saya mengahwinkan anaknya di Jitra dan juga kenduri kawan sekolah SMJ - Makngah Satirah mengahwinkan anaknya di Alor Setar.
Kenduri selain menzahirkan rasa syukur atas nikmat yang di beri Allah, ia juga istimewa sebagai wadah menemu dan mentautkan ukhwah yang mungkin renggang akibat perpisahan oleh waktu.
So, retiag lah untuk dapat luangkan masa. Korbankan sikit apa apa yang patut, hadir lah kenduri. Dalam kes ini, mai ramai-ramai kita pi rumah Satirah Ahad 29 November jam 4.00 petang di Alor Setar.

No comments: