Friday, February 5, 2010

HAJI SHUKRI AHMAD @ BANGAU


Kali akhir jumpa Bangau pada bulan Mac 1976, saat perpisahan kelas belajar menaip dekat stesen bas lama, Jitra. Guru menaip Kak Nab dan Cik Marini. Di sini juga kami rajin mengusik sedara Ahmad Munir namanya Abidah, budak kampung Naga. Lepas result keluar, masing-masing bawa diri.

Shukri melalui jalan getir untuk dapat berada di depan steering Toyota Hilux nya. Dia pernah jadi nelayan di Kuala Kedah. Buruh kontrak sebelum mengikuti kursus kemahiran binaan yang menjadi asetnya sampai la ni. Berkat kegigihannya, dia mendapat kepercayaan menjadi tenaga pengajar kepada golongan muda. Pernah berkhidmat di Muazam Shah , Pahang, di negar Kemboja selama tiga tahun dan Selama, Perak sebelum balik ke Sg. Petani. Kisah hidupnya penuh berliku dan sungguh menarik dalam perbualan petang dengannya sambil menikmati sate Kajang di Pekan Sg. Ramal petang tadi Feb.05.2010. Dia datang ke KL menjemput putera sulungnya yang tamat latihan di Kem Sg. Besi. Dengan segala susah payah dia mengatur waktu, berusaha juga untuk berjumpa saya. Alhamdulillah, Haji Shukri jauh bezanya dengan 30 tahun lalu. Amat jauh!

Namun dia tetap renjong macam dulu dan bila bergambar dengannya, saya menjadi kulup.....

3 comments:

Jamaludin Abu Bakar said...

aku besa tengok dia ni patut pun hang pangge bangau.Bangau-bangau pun dah pi Mekah dah ooi.kita bila lagi tak tau. Tak kenal putus asa dia no .Rajin dan usha tangga kejayaan dan kekayaan caiyo

kamal said...

Salam Bangau,

Alhamdulillah..sampai juga hajat hg nak jumpa ngan Mat Saman..tentu banyak kisah2 lama yg diborakan..

RAMLANHUSSIN said...

Ana rasa dulu dia hitam sikit..ana tak perasan shukri yg mana satu..nama dia ni ada dua dalam set otak ana,,walau apa pun tahniah..dah jadi pak aji..kita nak pi pas dapat duit graduiti laa..