Monday, March 22, 2010

KEBETULAN DEMI KEBETULAN

Idris Ahmad (kiri) bersama Shamsudin Hamid di Side Walk Cafe, Shah Alam.


Seminggu cuti sekolah saya rasakan seperti satu hari. Minit minit berlalu sangat pantas. Baru saja jemput depa di asrama dan di stesen keretapi Seremban, tut tut kena hantar balik. Dalam masa yang sama berkejar pula ke Jengka menyelesaikan urusan seorang lagi anak di sana. Begitu lah menjadi ibubapa abad milanium. Zaman sudah berubah sepenuhnya.
Pergi ke Jengka, kali ini saya mengambil jalan Seremban ,Kuala Pilah, Mengkarak, Temerloh, Cenur dan Jengka. Jaraknya tetap jauh berbanding ikut Lebuhraya Karak. Tetapi pemandangan kampung menyegarkan pemanduan. Apatah lagi cabaran Bukit Putus sudah tinggal menjadi lagenda. Kini Kuala Pilah dihubungi oleh lebuhraya baru yang lebar dan luas. Untuk sampai ke Ulu Bendul hanya memerlukan beberapa minit sahaja dari bandar Seremban.
Musim panas yang bersisa, pepohon getah sepanjang jalan masih gondol. Macam musim luruh di Karlruhe. Suatu ketika dulu panorama ini menghiasi jalanraya jalanraya bandar Sungai Petani dan sekitarnya. Sekarang, barangkali sudah beraleh kepada hutan batu bata. Saya pun sudah jarang sangat menggunakan jalan lama bila berulang alik ke Jitra.
Balik dari Jengka, saya dapat panggilan dari rakan lama yang akrab. Siapa lagi kalau bukan Kakja. Dia dengan Ramli sedang bersiap nak berangkat ke KL dari Tunjang. Nada suaranya sangat girang. Rupa-rupanya mereka bakal menerima kehadiran orang baru yang kemudiannya muncul pada musim cuti sekolah ini - seorang pewaris generasi, cucu lelaki. Tumpang kegembiraan kawan, saya bawa keluarga menziarah mereka di Sg. Merab setelah gagal hubungi Che Azmi nak ajak bersama meraikannya. HP si Mie ni tak berjawab. Kemudiannya apabila tanya kat FB, katanya hp masuk ayag lagi. Diriwayatkan bahawa maklang Siti berarak ke Hospital Serdang sehingga sesat ke Seri Kembangan. Saya dah faham dengan maklang ni, memang lagu tu perangai dia kalau seoronok sangat.
Harison mendahului saya ke rumah anak Kakja - Faiz - tu, siap bawak gambar kelas tingkatan 5A SMJ dan Tingkatan 6R3 SMDSO minta saya masukkan dalam blog. Gambar 6r3SMDSO tu Abu Samah dah masuk dah pasai Harison satu kelas dengan Abu Samah.
Habis cerita cucu Kakja, dapat call dari Idris Ahmad yang sedang berada di Shah Alam kerana membawa skuad renang Kubang Pasu MSSM. Petang itu kami berimpun di Side Walk Cafe (SWC) di Shah Alam bersama seorang lagi rakan lama SMDSO yang tak pernah jumpa sejak 30 tahun dulu - Shamsudin Hamid. Masuk SWC terpandang seorang perempuan yang melemparkan senyuman manisnya kepada saya. Tergamam juga, kok disini terserempak, kalau di Alor Setar mungkin biasa kerana di sana tempatnya. Tetapi ini lah kehidupan, di SWC bertemu Fazie SMJ. Rupanya dia ke sini kerana menguruskan hal anaknya di UiTM. Demikian lah ibubapa milanium. Masa zaman kita 30 tahun dahulu, segala masalah selesaikan sendiri di Shah Alam. Ya lah, waktu itu jarak antara Alor Setar - Shah Alam macam KL dengan London .
Cuba kontek Abu Samah entah kali yang keberapa tapi jawapannya tetap peti suara . Barangkali dia masih dalam hutan melawat kebun dan ladang buah-buhan di Pahang sana. Orang kuat FAMA tu kalau ada , macam Che Azmi juga, pantang dengar ada kawan lama ajak minum. Itu yang amat menggembirakan saya.
Sembang panjang dengan Derih dan Din. Macam macam cerita keluag. Derih masih di PPD Kubang Pasu dan Din dah pencen awal Telekom. Akhirnya terbongkar lagi kisah - Derih ini rupanya budak kampung Lanterum, Changlun. Kampung kedua saya dimana pak-pak dan mak Menakan saya tinggal. Begitu juga abang sulung saya. Bila disebut satu persatu, semuanya Derih kenai sangat-sangat termasuk Pak su Ramli anak Wa Yam dan Wa Tayib yang juga pak penakan Hashim Ismail Kota Mengkuang.
Awat la ni baru tau. Tu lah, dah tua baru nak tanya habag, masa sekolah dulu buat tak tau - demikian komen Abu Samah esoknya apabila mereka berimpun sekali lagi selepas Abu balik dari Pahang dan Derih meriwayatkan kisah ini. Pi mai pi mai dok tang tu juga.
Balik mengadap PC. Dapat mesej dari Mohamd Ismail yang lama tak muncul di FB. Rupanya dia sangat sibuk menjaga bondanya yang sedang gering sebelum kembali ke rahmatullah. Takziah kepada Mat Mael dan keluarga. Tiap yang hidup pasti merasai mati. Kita semua pun akan kesitu bila sampai masanya.
Oleh kerana terlalu letih dan sedih, dalam perjalanan balik dia benarkan anak nya memandu . Menuruni cerun di bukit Menora, mereka terbabas tetapi Allah memelihara, berkat taat setia dan junjung kasih kepada bondanya, mereka terselamat. Alhamdulillah. Allah sentiasa memelihara orang begini.
Menyentuh tentang pertemuan di rumah Zahari, dengan nada kecewa dan lesu dia berkata tidak dapat pergi. Sambil berkirim salam kepada semua dengan harapan akan dapat jumpa lagi pada satu agenda reunion lain, dia menerangkan akan berlepas ke luar negara demi tugas kepada negara.

2 comments:

cikMilah said...

fui....macam baca cerpen!

Jamaludin Abu Bakar said...

pandai hang karang ceghita .aku bab karang mengarang ni tak tau la aliran sains buat cegita potong saja mcm kerat katak.awat hp cik azmi tengelam banjir kaa.