Tuesday, September 29, 2009

Luka Lama Berdarah Kembali

Ahad lalu tamatlah Ops sikap XX. Lapuran yang keluar menyedihkan ramai pihak. Big boss Che Azmi pun turut kecewa dengan rekod 17,335 kes dalam tempuh 14 hari. Dari jumlah itu 261 maut. Super big boss pun mengeluh juga. Kalau dicongak, nyata ia lebih bahaya dari virus H1N1.
Ramai pihak tampil memberi pandangan, komen, pendapat etc etc. Teori dan anologi. Tidak kurang saling salah menyalahkan. Tetapi yang nyata, sudah hampir 10 tahun dan sudah sebanyak 20 kali dilaksanakan, isunya tetap sama. Pi mai pi mai tang tu jugak. Apakah pengalaman tidak diguna sebagai pengajaran untuk pedoman? 20 kali dalam 10 tahun satu tempoh yang lama dan bilangan yang banyak - jika untuk dipelajari , buleh siap first degree, master dan PHD sekali.
Ramai menyalahkan kelajuan sebagai punca membunuh. Memandu laju adalah sikap. Termasuk dalam sikap juga ialah memandu secara mementing diri. Memandu secara berbahaya - keluk sana keluk sini. Potong Q. Memandu perlahan ( kemut-kemut). Penggunaan isyarat tidak sesuai. Pendekata sikap lah punca utama.
Sikap adalah tabiat. Memang sukar melayan tabiat. Gertak tak makan. Ugut pun. Denda ka. Apa lagi nasihat. Sign board dan tanda jalan jadi hiasan saja bagi mereka bertabiat menongkak susila penggunaan jalan raya. Bak kata Big Bos Che Azmi - hukum bunuh pun depa tak takut!
Kalau udah gitu, ada satu pendekatan yang mungkin realistik tetapi agak lucu. Kalau kelajuan faktor utama masalah problem kemalangan jalanraya, pihak berkuasa boleh kuatkuasakan undang-undang supaya semua kenderaan secara teknikalnya dibina dan diubahsuai supaya tahap kelajuan maksimanya tidak melebih 110KMJ. Tekan minyak rapat lantai pun dia buleh cecah 110KMJ saja. Seperti kita bina bumper dijalan-jalan kampung dan taman-taman perumahan. Pengguna Malaysia mungkin kena dipaksa mengikut peraturan. Pihak penguatkuasa pun tidak perlu memasang perangkap laju. Boleh save masa dan kos membeli peraltan dan operasi.
Lebuhraya juga jangan buat luas-luas. Jangan bagi ruang untuk kaki potong Q sebelah kiri menyelit. Buat ngam-ngam dua kereta beremba cukup. Biar semua Q panjang-panjang dan terpaksa jalan pelan-pelan ikut BARISAN. Paksa semua ikut BARISAN. Jangan bagi can depa buat lengkongan atau bulatan.
Pasti masalah kelajuan tidak akan timbul.

No comments: