Sunday, October 4, 2009

Dan Kiambang Pun Bertaut

Sireh pulang ke gagang. Belut balik ke lubuk. Bangau mencari belakang kerbau.
Dan kiambang pun bertaut.

Malam gemilang itu telah berlalu. Mencatat satu sejarah baru. Menambahkan koleksi kenangan abadi. Sungguh, rasanya macam mimpi tetapi ia memang reality. Tahniah dan pujian khas memang patut untuk “ men of the nite” sdr. Koden dan Prof. Dato'. Azhari yang belemoih-lemoih mengusahakan kejayaan perhimpunan itu. Tentu juga perlu disebut tentang empat serangkai yang turun all the way dari Bagan, menghilir sejauh 400KM semata-mata kerana visi dan misi nak jumpa dan sokong usaha untuk SMJian – ALUMRA kemudian malam itu juga mereka memudik kembali ke utara kerana esoknya harus bertugas pula. Syabas untuk – Mazlee, Mazlan, Kamal dan Roshita. Dan semestinya lah juga kepada semua AJK penggerak ALUMRA yang saya tak dapat sebut nama pasai tak dan kenai.

Saya bagaimanapun gagal melengkapkan sebuah meja. Dari grup kami di Lembah Kelang hanya Che Azmi dan Mat Aris yang ada masa untuk berkongsi malam penuh makna itu. Tidak mengapa esok masih ada.

Majlis bermula pukul 8.00 malam dan berakhir pukul 12.00 lebih. Tetapi masa lebih kurang 4 jam itu rasanya macam 4 minit dan tidak sempat nak beramah mesra dan bersuaikenal dengan semua hadirin. Bagaimanapun sdr. Azhari sempat berbisik , ini hanya satu permulaan. Rancangan akan datang kita akan berhimpun di homestay seorang ahli di Jitra, buat majlis ala kenduri, perebah lembu ka kerbau ka. Kalau tidak kambing atau ayam. Paling lekeh pun bakag sotong dan udang. Semua pakat-pakat lapah dagin, besiang bawang, kacau gulai etc etc. Ia akan lebih tersusun dan terancang. InsyaAllah.

Koden rengke sama abang-abang dia dua tiga orang dan anak dia sekali. Salah sorang abang dia dengan penuh semangat telah memberi “ucapan dasar” yang menyentuh mengenai pentingnya ALUMRA dizahirkan untuk kita mencipta peluang dan faedah bagi sekelian SMJian yang sejak dulu, kini dan akan datang. Memang benar, kita selalu dengar tetapi selalu jugak kita lupa bahawa sebatang lidi sentiasa mudah dipatah-patahkan, ada nama takda nilai tetapi seberkas lidi akan bertukar menjadi penyapu dan bila di gantung dalam kedai, harganya sekian-sekian kerana ia sudah mempunyai nilai kepada ekonomi dan khidmat untuk masyarakat. Ini lah isu yang disebut oleh Prof.Dato'. Azahari – rebranding SMJian. Kita harap begitulah. Sebab saya tilik-tilik depa yang mai tu semuanya hebat-hebat belaka, seperti Dr. Azizan misalnya yang memikul tanggungjawab misi saintifik meneroka dan menakluk kutub utara bagi pihak negara Malaysia. Sdr. Mahathir(?) kalau tak silap saya, kata Koden the one and only Malay (Malaysian ? ) yang pernah main tennis di Wimbledon. Mat Aris yang menakluk Selat Sunda, Selat Melaka dan Selat Inggeris dengan sukan kayak. Madud si artist tu - bukan saja merdu menyanyi lagu raya tetapi juga kepakaran seninya dalam menghasilkan sculptor kaca bukan calang-calang. Dalam bidang seni disebut Fine Arts. Ada orang orang pilih tanah liat. Ada pilih kayu. Besi atau sampah sarap. Tapi Madud pilih kaca. Sculptor berteknologi. Bukanya lekeh. Ramai lagi saya percaya dan yakin yang ada kepakaran masingmasing yang boleh dikongsi dan dimunafaatkan kepada sekelian ahli, khususnya generasi pelapis kerana kita ni rata-rata dalam waiting list untuk menerima anugerah gelaran “datuk” dari anak dan menantu.

Semuanya demi SMJian sebagai mengenang tempat jatuh kerana kita pernah berhujan panas di SMJ. Cuma pada waktu atau zaman yang berbeza.

Saya harap kita akan bertemu lagi dalam perhimpunan yang lebih besar , terancang dan mendapat penyertaan 100% - kalau tak boleh pun biarlah 99.9999 % jadi lah. Kata Prof.Daato'. Azhari, pastikan 1HB JUN tiap tahun kita dapat lock the diary untuk AGM(?) ALUMRA – betulkan kalau saya silap Koden .

Barangkali dalam program rebranding , dalam pertemuan seterusnya, kita boleh tambah agenda-agenda input maklumat seperti:-

1. multimedia show mengimbas kenangan silam, perkembangan semasa, latarbelakang SMJ, profil tokoh yang terbilang atau terpilih etc etc. guna menumpahminyakkan semangat we feeling SMJian.

2. Adakan sesi suaikenal supaya apabila balik dari majlis, kalau tak dapat kenal 100% pun dapat kenal 99.9999% jadi lah. Jadi kalau teserampak di jalan, boleh la ajak minum te tarik.

3. Adakah perhimpunan agung tahunan ( bukan AGM) dalam bentuk ala kenduri kampong tetapi pengisiannya secara professional dengan diadakan pembentangan kertas kerja, program motivasi, sukanika atau hiburan ringan yang selari dengan syariat, program bina keluarga, kem pendidikan etc etc – supaya kaum keluarga dapat tumpang semangkuk.

4. Selitkan slot tahlil/ratib/baca Yassin khas untuk arwah kedua ibubapa kita dan guru kita yang telah pergi meningggalkan kita atau yang masih ada kerana harga pengorbanan mereka kepada kita tidak ada nilainya seisi dunia ini – kita ni muslimin muslimat apatah lagi ramai yang dah lohog – supaya usaha kita sentiasa diberkati dan pekerjaan kita tergolong dalam amar maaruf.

5. dll

Biarlah usaha kita ini tidak terhad kepada berkongsi mengembali nostalgia dengan beramah mesra saja tetapi menjadi satu organisasi masyarakat yang aktif mengukuhkan kedudukan ekonominya dan berkesan membantu kecacatan social ahlinya dan terbilang meningkatkan peluang pencapaian tahap pendidikan serta kualiti hidup warga SMJian seluruhnya.

He.he he.. Macam mat jenin bunyinya tetapi orang-orang Cina telah mengamalkan turun temurun. Tanyalah mereka.

Malam Kiambang Bertaut 09 mungkin sempena jamuan raya dan aromanya pun memang raya. Memang sungguh bermakna. Tetapi tentu lebih bermakna jika kita dapat mengenali sesame kita dengan lebih intim kalau ada program suaikenal atau mengenalkan diri. Tidak hanya terbatas dalam kelompok 61, 65, 82, 75, 59, etc etc. sebab philosophy kita menggerakkan ALUMRA ni pun bersifat SATU SMJian, tidak kira dari kelompok mana, asal pernah mengaji disana, maka kita mahu satukan mereka untuk berkongsi faedah. Memang sukar nak jadi macam Mazlee yang boleh join semua meja!.

BTW , tahniah sekali lagi kepada Koden dan AJK majlis. Pengorbanan tuan-tuan tidak dapat dinilai dengan RM. FOTO

4 comments:

madud laa sapa lagi heheheh said...

bang, enam hari bulan lah, hari jadi agung. 1 hari bulan belum tentu ada cuti atau hari sabtu atau ahad,, heheheh

cbazmi said...

Salam Mat,

Aku memang nak komen , tapi bila baca keseluruhan artikal hang aku tak jadi komen. Hang dah tulis semua yang aku nak komen. Sampai hati hang tak bagi ruang langsung aku nak komen.

T.q.

Anonymous said...

cbazmi...aku pun ingat nak komen gak tapi apa yg aku nak komen semua dia dah tulih.... ok peer buat i jun tu..aku setuju sangat madud pasai hari jadi aku tu...hehehehe

mazlee said...

sorry lupa boh nama....